torsdag 23. februar 2012

Dåpsdikt...

Barnets ønsker
Klem meg ofte så jeg blir glad og trygg,
la meg føle meg elsket selv om jeg har vært stygg.
Vær konsekvent, du som er den voksne,
tross mine prøvelser og test,
for selv om jeg klager så er du absolutt best.

Vis meg med handling hva respekt er for noen ting,
lær meg å se det vakre i verden rundt omkring.
Fortell meg at jeg duger akkurat som jeg er,
og la meg høre ofte at jeg er veldig kjær.

La ditt hjem være et sted der toleranser og
kjærlighet bor.
Og husk at man kan leke selv om har blitt stor!!!
Et dikt av Andre Bjerke
Det største mysterium
er ikke mer enn det: at en ørliten kropp
er våknet til jorden.
Den nyfødte ser
To luker i himlen går opp
Selv fem-trinns-raketter
og kjernefysikk
blir puslingers puslespill
når det nyfødte barn
med et eneste blikk
beviser at Gud er til.

Et søtt lite dikt

Du er latter
Du er varme
Du er min lykkeamulett
Du er glede
Du er kjærlighet
Du er det vakreste jeg har sett
På denne dag
jeg gir deg
et dikt på ferden
for å være mamma’n din
er den største glede i verden

DEN VAKRESTE SKAPNING
Du har blå øyne
og røde kinn.
Du har latter som smitter du,
jenta mi!

Den vakreste skapning
på denne jord!
Den største prestasjon,
gjort av din far og mor..

Nysgjerrige blikk,
det vakreste smil.
Du er stoltheten
til mamma`n og pappa`n din.

Da du kom til verden,
gråt du og alle omkring deg var glade.
Lev slik at den dagen du forlater verden,
da gråter alle, mens du ler
[kinesisk ordspråk]

EN LITEN STJERNE
Det finnes en liten stjerne
som vil lys på din vei,
som vil trenge gjennom mørket.
Den vil lyse kun for deg

Det finnes en liten stjerne
som vil følge deg på din vei,
gjennom livets mange stunder.
Den vil aldri svikte deg.

Det finnes en liten stjerne
som vil spre glede på din vei.
Den vil alltid være til stede,
denne stjernen er kun for deg

det finnes en liten stjerne
som vil lyse opp din vei.
Hvis den får så kan den love at
mørket aldri vil komme til deg

Et lite barn blir døpt

Et lite barn i snøhvit drakt
ble båret til sin dåp.
foreldre hørte ord bli sagt
om Kristus, livets håp

De ønsket barnet gode kår.
De ønsket korsets tegn.
Et lite barn fikk silvått hår
av døpefontens regn.

Så kom den hvite luen på,
velsignet av en hånd.
Et barn med øyne himmelblå
fikk med seg hellig ånd.

Det skulle ut i livets strid.
Og hvem kan vite det
et menneske begrenset tid
vil få å hanskes med.

Det trengs såmenn foreldres bønn
for dem som engang var
en liten datter eller sønn
som de til dåpen bar.

En rose din mor og far fikk i gave,
fra selveste himmelens have.
Et barn ble lagt i deres favn,
og _______ ble hennes/hans navn.

Et søtt lite dikt

En liten engel du er
En liten engel du er,
med små fingrer og tær.
Store, mørke øyne ser på meg,
lurer på; kjenner jeg deg?
Søte smilehull i hvert sitt kinn,
runde lår, ja du er god og trinn.

Mamma og pappa’s lille lykkesten,
et mykt kinn, så vakker og pen.
Et elsket barn, det er det du er,
og du skal vite; vi har deg så kjær.
Du er på vei inn i fremtiden du nå,
vi følger deg på veien du skal gå.
"Husk hvorhen du
vandrer på jord
Du er håpet til far og mor
Lat minnet skinne fra
ditt barndoms hjem
Da vil din vei bli lys
og du går stadig frem"

Gud Brukte Blomster

Gud brukte liljen så ren og hvit,
for hud så bløt som lin.
Forglemmegei ble øyne blå,
og så kom haken din.

En tulipan som aldri dør,
med skjønnhet og med glød.
Ble nu en vakker liten munn,
den ble så myk og rød.

En annen blomst han brukte så,
en rose lys og skjær.
Han rørte ved to smilehull,
og lot dem blomstre der.

Hans hender de kan skape alt,
til liv blir alt han rører.
To vindler små med morgendugg,
de ble til to små ører.

Fra påskens skjønne blomst,
du får ditt myke hår.
Han går og samler blomsterstøv,
og slik det farge får.

En snøklokke ble nesen din,
og så til fingre små.
Han plukker blad av tusenfryd,
og det ble tærne og.

I dag ble du båret i kirken inn
jeg hørte klokkene kime
Må du vokse opp med
et livsglad sinn
og ha det til siste time
Nå er du skrevet inn
i det Guds store bind
med alles navn
Nå livsferden din
føre deg trinn for trinn
mot Herrens favn.

LØVETANNENS BØNN
"Blås på meg barn!
Fang mine stigende stjerner
og kikk på min gule sol
- som brenner i gressets
grønne himmel -
med alle de undrende øyne
La de små barn komme til meg
for de vet ikke hva ugress er"
(Harald Sverdrup)
Dikt

Så kom du til oss du elskede barn
og grep våre hjerter med kraft. Med ett fikk alt mer mening,
langt mer enn det noen sinne har hatt.
Du ler så du stråler, din sjel lyser klar
Du fanger all ømhet omkring
Små føtter og fingre, din hud og din duft,
så vakkert skapt allting
Ditt liv skal vi følges og finnes for deg
og dele din glede og sorg
Når skyggene truer ditt solskinn
er vi din trygge borg
I dag vil vi vise for venner og slekt
den gave vi har fått å bevare;
Et barn å elske og beskytte fra vondt,
en lykke for stor å forklare.

TIL DÅPSBARNET
Et lite barn
en liten kropp,
en liten hånd som
strekkes opp.
Du er et nydelig
lite smykke.
Med dåpsdagen
hjertelig tillykke."

Ja, dere har sikkert skjønt det..
Ida skal snart døpes :)
Gleder meg.

Klem Villa Fredfull

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar