onsdag 2. november 2011

Min fødselshistorie (LANG)

Lille Ida-Marthine bestemte seg for å komme ut søndag 30. oktober 2011 klokken 13.40.... Verdens vakreste datter!!

Søndag morgen 05.30 gikk Camilla på do. Hun hadde fryktelig vondt i magen, og følte hun måtte bommelom.
Da papiret ble rødt ble Camilla en smule hysterisk.
Ikke fordi at jeg trodde fødselen var på gang, men fordi jeg trodde noe var alvorlig galt.

Jeg ringte koordiantor på Fredrikstadsykehus med gråten i halsen, og fortalte at jeg blødde og at jeg hadde vondt i magen. Da fikk jeg beskjed om at fødselen var nok like om hjørnet, så jeg skulle bare sette meg i bilen å komme nedover.

I bilen nedover ble kynnerne/riene vondere og tettere. Camilla nok engang hysterisk. Denne gangen ringer mannen å ber om ambulanse. Jeg skulle ikke føde på E6èn!!!!! Ambulanse kom, og Camilla kom seg helskinna til sykehuset! :) Takk og lov...

Jeg ble kjørt opp på B7( for de av dere som ikke veit hva slags avdeling det er, så er det en avdeling hvor alt skal være så naturlig og hjemmekoselig)... Jeg sa ifra med en gang at jeg skulle ha epidural når den tid kom. Jordmoren sa jo selvfølgelig at det skulle jeg få, men da måtte jeg ned på B2. Ja, helt greit for meg, sa jeg.

Jordmoren spurte om jeg ville prøve litt lystgass. For jeg hadde ikke mer enn 4-5cm åpning. (Det gjorde jo selvfølgelig driiit vondt allerede her, selvm om åpningen ikke var mer enn det)!!
Etter en liten stund spurte hun meg om jeg ville ta et varmt bad, og svarte ja til det å. Etter en liten stund i badekaret, begynte det å gjøre skikkelig vondt. Nå ville jeg opp.

Jordmor sjekket igjen, og denne gangen sa hun at åpningen var på 5-6 cm. Jeg dro inn all lystgass jeg maktet. Men det ble litt mye. Jeg følte jeg vrengte hele trynet når rien var nesten over. Jeg var svimmel, og ikke helt til stede.

DET VAR SÅ VONDT!! Jordmor prøver på nytt med et annet tilbud enn epidural, nemlig akupunktur.(Hun villle jo ikke at jeg skulle ha det, TYDELIGVIS)Så jeg prøvde det også... Nå gikk det sakte fram!!! Og jeg ble en smule utålmodig. Etter en time ca ba jeg instendig om å få epidural. JEG ORKA ikke mer!!!

Jeg ble kjørt ned på B2. Men før jeg skulle få epidural måtte jeg ta  ctg for å sjekke at babyen hadde det bra... Og den lå jeg jo med en stund(mener jeg å huske, hehe).. Så når jeg trodde jeg skulle få epidural, var det faaaen meg for seint.

Jeg husker jeg tenkte: Hvordan i svarte hælvette skal jeg klare dette her heeeelt aleine??? Ikke epidural og ikke lystgass. (Den var nemlig ødelagt) !!!

Men nå gikk jeg fra å være 6cm til 9cm på et sekund(nesten). Jeg kjente henne presse seg vei nedover i bekkenet. Så når pressriene kom var det bare å presse. Etter en del press, skrik, pusting og setningen som : Jeg orker ikke mer,det gjør så jævla vondt!!!, kom hun.

Lille vakre Ida-Marthine <3 <3
Hun ble lagt rett på brystet mitt.
Hun var så vakker.
Der lå jeg å studerte det lille nurket med klump i halsen.
Og Finn Bertil stod ved siden av å gråt.

Nå er vi foreldre til to vakre barn.
Jeg er så lykkelig.


Klemmer fra Camilla i Villafredfull

5 kommentarer:

  1. Hehe, morsom historie. Selvom du veldig tydelig ikke syntes det. Startet så pent og greit, også gikk det FAAN MEG TIL HÆLVETTE for full musikk, hihi. Du har jo fått vakreste jenta da Camilla, og naturlig til og med :)

    Elsk på <3

    Schnoodelidooodliio

    SvarSlett
  2. Gratulerer!!! For ei nydelig prinsesse:)
    Litt av en historie...og tror nok det er mange i samme situasjon:)
    Ønsker deg/dere lykke til videre!
    Klem fra Janne

    SvarSlett
  3. Så nydelig litta jente, tenk nå kan du være stolt av at du har født uten epidural, det klarte jeg 2 ganger og er stolt av det gitt, også er formen etter mye bedre og syns jeg da hehe. Gratulerer så mye igjen. og kos dere masse i tiden fremover

    SvarSlett
  4. Hun er jo bare så nydelig!
    Gratulerer så mye igjen.
    Kos dere masse!
    - og takk for at du delte, tøffa som klarte det helt naturlig.

    Kos AC

    SvarSlett
  5. Snufs ;) sipper hver gang jeg leser om eller ser en fødsel jeg ;)
    Så nydelig lille prinsessa di er.
    Jeg nektet all bedøvelse jeg!
    Skulle jammen meg ha kontroll ja.
    Men nå er jo jeg så dårlig i svangerskapet så det å føde er en stor fryd!
    Ingen av jordmødrene hadde sett noen som var så glad for å være i fødsel ha,ha. Skulle gjerne gjort det enda flere ganger, men no svangerskap blir det ikke her (da blir det i såfall 9 mnd. i koma!!!).
    Kos dere masse i nyfødt tida....den går så altfor fort...sukk. Klem A;)

    SvarSlett