mandag 3. oktober 2011

Svinefilet med soppsaus, fløtegratinerte poteter og grønnsaker

Dette er faktisk noe av det beste jeg smakt, altså..... Jeg liker ikke engang sopp, men til denne retten var det heeeelt nydelig :)

Det er middag til 4, og det tar ca. 20 min å tilberede... Fløtegratinerte potetene tar selvfølgelig lengre tid.

Du trenger:
  • 700 g svinefilet
  • 200 g fersk sjampinjong
  • 2 ss smør
  • 1 hakket gul løk
  • 2 pressede hvitløksfedd
  • 3 dl kyllingbuljong
  • 2 1/2 dl kremfløte
  • 1 ts maisenna
  • Salt og pepper




Slik gjør du:

1.  Skjær svinefileten i ca. 1-2 cm tykke skiver. Krydre med salt og pepper. Den skal være romtemperert!!

2. Rengjør og grovhakk sjampinjongene, løken og hvitløken.



3. Sett ovnen på 150 grader. Smelt 1 ss smør i en stor stekepanne på middels høy varme. Legg svinefiletskivene i panna og stek dem i ca. 2 min på hver side, til de har brun stekeflate og er gjennomstekte. Legg dem over i en ildfastform.

3. Smelt restev av smøret i stekepannen. Tilsett løk, sjampinjonger og hvitløk og fres i ca. 5 min til sjampinjongen og løken er myke. Sett opp varmen, hell i buljongen og kok opp. La småkoke i 3 min til buljongen er redusert til halvparten. Senk varmen og rør inn kremfløten. La småkoke i ca. 2 min.

4. Bland maisennamelet med 1 ss kaldt vann og rør det inn i sausen. La småkoke under omrøring i ca. 1 min til sausen tykner. Smak til med salt og pepper :)



Serveres med grønnsaker eller salat etter hva man måtte ønske selv. Vi gikk for blomkål og brokkoli!!

Denne retten kan også lages med kyllingfilet med fersk pasta til :) Nam nam....

Klemmer fra Camilla i Villa Fredfull

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar